05 June 2008

BLOG

Emm, ni first post aku dlm blog ni. So, apa-apa hal aku start sulu dgn Bismillah. Setelah terpikir2 nak letak per dlm post ni, tetiba dtg idea. Tu pun mase aku tgh tungu abah aku dtg amik keje. Aku kata pekata aku dahulukn dgn ape blog tu sbnrnye. Ramai yg x tau apa itu blog t’msk la aku. Ramai jgk kengkawan aku yang tulis blog ni. Ape snrnye blog ni?? Kalau ikt dari mksd yg skema blog ni ialah a website, usually maintained by an individual, with regular entries of commentary, descriptions of events, or other material such as graphics or video and ikut pnglmn aku la, ramai org gune blog ni utk luah prsn diorg. X kira la prsn sedih ke, marah ke, gembira ke, semua diorang lontarkan dlm blog diorg sbb kbnyknnye diorg rase diorg boleh jd diri diorg yg sbnr dlm blog ni. X kurg jgk yg gune utk share ilmu n maklumat. Ade jgk yg gune utk sebar bende2 yg x elok. X elok camne, wallahualam. Ade jgk cam kwn aku ni buat blog utk dpt untung. Bleh ke? Ntah la, aku pun xtau. Tp betullah, sume bende ni bleh dibuat kalu tau carenye. Baru-baru ni heboh psl blog digunakn utk menyebarkan hal2 yg berkaitan politik. Surat kabar ckp yg blog ni mdh mempengarui org. Ye la, dah nama internet sng je nak dpt viewer dr mcm2 glgn. Tp aku x la setuju 100%. Kalu org yang view tu dpt bezakan mane btl n mane slh x la mereka tu mudah t’pngrh. Jgn la prcaye sume bende yg ade dlm internet tu. Org yg tulis tu manusia jgk yg penuh hasad dengki(Phd). Sbb tu la kita kena berilmu utk bezakan yg zahir n batil. Ye x? Kan dah ada hadis yg ckp “Barangsiapa yg inginkan dunia hendaklah dgn ilmu,barangsiapa yg inginkn akhirat hendaklah dgn ilmu dan barangsiapa yg inginkn kedua-duanya hendaklah juga dgn ilmu”. So,nak x nak kita kena cari ilmu tu. Unless xnak kedua-duanye. Lecturer aku pun prnh bilang,1,2,3..hehehe..xlah, dia ckp blog ni bgs sbnrnye..dia galakkn kitorg sekelas utk terbabit dgn penulisn blog ni. Silp2 boleh buat untg. Jgn slh fhm, untung x semestinye dr segi duit. Maybe dgn blog kita dpt lebeh byk ilmu n kwn. Share ilmu tu kan pahala. Ye x? So, as conclusion setiap satu bende tu ade baik n buruknye cume t’plg kat individu tu utk cenderong ke arah mane. Hmm, bak kata Nabil, lu pikirlah sendiri.

1 comment:

ein_nazierah said...

wah...wah...bestnya baca post ain...hehehe... ;p