12 June 2008

Oracle VS ASP

Spnjg musim praktikal aku kena buat satu sistem di mana kalau pelanggan nak buat carian maksud nama anak diorang, diorang boleh view guna sistem aku ni. Nmpk mcm sng tp terpaksa la aku buat bbrp penyelidikn. Yela, ape yg aku blaja kat U cume basis je tp yg kena buat melingkupi overall sistem.

So, after 2 weeks try to develop dia punye rangka jadilah rangka tu..tu belum isi lagi. Apa yg menjadi persoalan what software should I use? Stlh berbrbincg dgn kwn aku (aku buat prjek ni berdua),then we shortlist kan kpd 2 software..eh,bkn software tp coding la kot. That is oracle 10g database or gune ASP punye coding.

Setiap satu ada kelebihan n kelmhn masing2. apa yg aku dpt kenalpasti ialah:
First, ckp psl ASP dulu. ASP ni bgs sbnrye,sbb mcm keje sng,msk je coding then try publish. Melibatkan ISS n Excess dlm pembikinan. Boleh buat interface yang menarik kalau tahu mencoding. Apa yang mnjadi masalah, ASP ni dah ketinggalan zaman sbnrya. Org dah gune PHP n aku tak blaja bende. Coding dia x jauh beza cuma yg jadi masalah ialah aku x mahir gune bende ni. Lagipun, apa yang aku tkt ialah apabila main dgn coding ni, kita rase cam buat dgn btl dah tp at last tak kuar2 dia punye output. Tu yang aku tkt tu. Lgpun aku punye mase praktikal 5 minggu je. Tkt x sempat la plk.

Kemudian, beralih plk ke Oracle. Oracle ni mcm satu authorware yg memberi ksngn utk buat database or table. Output dia dah sure2 kuar n link pun sng untk dibuat. Just kena tau camne nak edit dia punye coding je. Gune SQL jgk sikit2. nsb baek aku ingat lg apa yg aku balja time kelas dataabase ari tu. Apa yg jd problem ialah, user interface x menarik. Just gune default. Nak tambah gmbr pun kemain lg susah. Pdhl sistem aku ni melibatkan user dr luar so, aku kena la buat dgn menarik. Jd aku buat sedikit alternatif, walaupun x brp efficient tp bolehlah. Apa yg aku buat? Aku gabungkan SWISH dgn ORACLE. Jd, muka dpn tu cam menarik la tp kat dlm tu still gune default.

Jd cam x semena-mena aku tau lebih sikit psl 2 benda ni. Nak tau aku gune pe? Mstilh aku gune oracle. Tp yg tlh dimodified la. So, kalau sesape tau camne nak tlg aku buat sistem ni, bantulah aku. Sbb kat aku xde IT department utk tlg aku..huhu..

1 comment:

ein_nazierah said...

ish..ish..ish...ciannya..hehehe.. kuna tolong tengok je la k...hehehe ;p

chayok2 ain...sempat lagi nie nak wat..hehehe